Arctia Shippingin kelluva toimisto
Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto K2S Oy,
Kimmo Lintula, Niko Sirola ja Mikko Summanen
Pääsuunnittelija: Mikko Summanen
Projektiarkkitehti: Juha Sundqvist
Rakennesuunnittelu: Insinööritoimisto Eero Kotkas ja Shippax Oy
Sisustussuunnittelu: Arkkitehtitoimisto K2S Oy,
Mikko Summanen, Tommi Terästö
Pääurakoitsija: Oy Shippax Ltd
hahmottuu ikään kuin yhtenä, pienempänä aluksena. Kampin kappe-
sena tarkastajana. Laiturin rakennustöistä vastasi ATL Rakennushuol-
lista tuttua puurakentamista on taas esitelty mm. sisääntuloaulassa, jo-
to Oy.
ka on verhoiltu kuultokäsitellyllä puulla.
Waterfront-kärjellä
Pitkä prosessi takana
Mikko Summanen kertoo, että kelluva konttori on herättänyt laajaa
Kelluvan konttorin rakensi innovatiiviseen ja kevyeen teräskennotek-
kiinnostusta sekä Suomessa että kansainvälisesti.
niikkaan erikoistunut Shippax Oy Uudestakaupungista. Teräsrakentei-
”Rakennus on koettu uutena avauksena ranta-alueiden rakentami-
nen ponttoni rakennettiin Western Shipyardin Teijon telakalla, mistä
seen ja siirrettäviin ratkaisuihin”, Summanen arvioi ja mainitsee, että
se uitettiin meriteitse Arctechin Helsingin telakalle. Hernesaaressa val-
rakennusta on pidetty myös hyvin paikkaansa soveltuvana ja kaupun-
mistettiin ja varusteltiin varsinainen toimisto-osa. Toukokuun lopussa
kikuvaan istuvana. Jopa kriittisenä tunnettu Katajanokka-seura on pitä-
valmis konttori uitettiin komeasti lopulliselle paikalleen Katajanokalle,
nyt ratkaisua onnistuneena.
missä se kytkettiin Jäänmurtolaituriin.
Toimistotalon kahdesta ylimmästä kerroksesta löytyvät johdon ja
Koko projektin sujuvuuden kannalta oli tietenkin kätevää, että käytännössä koko toimistorakentaminen tehtiin muualla – ja näin työ-
hallinnon toimitilat, ja pohjakerrokseen on ponttonien lisäksi sijoitettu
maaliikenne ja melu eivät päässeet häiritsemään katajanokkalaisia.
varastotilaa ja talotekniikka.
Eräänä päivänä vain sitten kävi niin, että aamukävelyllään olevat al-
Rakennuttajana kunnianhimoisessa hankkeessa toimi Ramboll,
jonka vastuualueeseen kuului myös laituritekniikan uusiminen ja huol-
kuasukkaat huomasivat uuden tulokkaan rannassa.
Kesäkuussa Arctian väki – 35 ihmistä – muutti noin 950 kerrosne-
totilojen peruskorjaaminen. Lisäksi Ramboll vastasi toteutuksen val-
liön tiloihin Espoon Keilarannasta. Viestintäjohtaja Markku Tuhkanen
vonnasta sekä huoltokirjan ja pelastussuunnitelmien laatimisesta sekä
kertoo, että kelluvassa konttorissa on viihdytty erittäin hyvin.
toimi hankkeen turvallisuuskoordinaattorina ja rakenteiden ulkopuoli-
”Koko toiminnan dynamiikka on parantunut, kun varustamon kont-
4 / 13
prointerior 29